S účinnosťou od 4. 4. 2020 v súvislosti so šírením koronavírusu a vyhláseným núdzovým stavom, došlo k zmenám v Zákonníku práce, ktoré upravujú aj prácu z domu. Tieto pravidlá platia v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a aj počas dvoch mesiacov po ich odvolaní.
Počas účinnosti opatrenia na predchádzanie vzniku a šíreniu prenosných ochorení alebo opatrenia pri ohrození verejného zdravia (v súčasnosti vyhlásený núdzový stav) je zamestnávateľ oprávnený jednostranne nariadiť výkon práce z domácnosti zamestnanca, ak to dohodnutý druh práce umožňuje. Tiež zamestnanec má právo na vykonávanie práce zo svojej domácnosti, ak to dohodnutý druh práce umožňuje a na strane zamestnávateľa nie sú vážne prevádzkové dôvody, ktoré neumožňujú výkon práce z domácnosti.
Ak to teda náplň práce zamestnanca umožňuje, má výslovne právo na vykonávanie práce z domácnosti. Ak na strane zamestnávateľa nie sú vážne prevádzkové dôvody, ktoré neumožňujú výkon práce z domácnosti (napr. nemá k dispozícii vzdialené prístupy do programov, nevie zabezpečiť elektroniku a zamestnanec nemá vlastnú), musí zamestnávateľ zamestnancovi prácu z domu umožniť.
V tejto situácii je tiež zamestnávateľ povinný rozvrhnutie pracovného času zamestnancovi oznámiť najmenej dva dni vopred, ak sa so zamestnancom nedohodne na kratšej dobe, a s platnosťou najmenej na týždeň vopred.
Zmeny sa tiež dotkli čerpania dovolenky. Čerpanie dovolenky je zamestnávateľ povinný oznámiť zamestnancovi najmenej sedem dní vopred, a ak ide o nevyčerpanú dovolenku z predchádzajúceho kalendárneho roku stačí, že jej čerpanie oznámi zamestnávateľ najmenej dva dni vopred. Toto obdobie môže byť skrátené so súhlasom zamestnanca.